Elad Tsabari Law Firm

חד צדדי לסימן מסחר 318721,315202, רשם סימני המסחר, 25.5.21

העובדות: שתי בקשות לרישום סימן מסחר – אחת עבור המילה "Enercon"; השני עבור לוגו המורכב מהמילה "Enercon" בכיתוב גדול, המילים "Technologies Ltd." בכיתוב קטן וכן אלמנט גרפי.

הסימנים הוגשו לרישום לגבי מוצרים ושירותים בתחום האנרגיה.

מחלקת סימני מסחר סירבה לרשום את סימני המסחר בשל קיומם של סימנים רשומים דומים, הכוללים את המילה "Enercon", לרבות עבור המילה עצמה, והרשומים עבור מוצרים ושירותים דומים.

נפסק: הסימן הרשום המילולי "Enercon" מעניק הגנה רחבה החלה על כל העיצובים של המילה. למרות זאת, יש לקחת בחשבון את סיווג הסימן לפי ארבע הקטגוריות: שרירותי/דמיוני; מרמז; מתאר; וגנרי. סיווג זה משליך על היקף ההגנה.

המילה "Enercon" מורכבת מהמילים Energy Conversion והיא מילה נפוצה בקרב העוסקים בתחום האנרגיה. לכן, היקף הזכות לשימוש ייחודי שניתנת לבעל הסימן הרשום היא מצומצמת, ואין הצדקה להחילה על כל העיצובים האפשריים.

בחינת הדמיון המטעה בין סימני המסחר תעשה תוך התייחסות אליהם בכללותם, בשים לב לרכיביהם הדומיננטיים ולזיכרון הבלתי מושלם של הצרכן. המילה "Enercon" היא הרכיב הדומיננטי בסימן המבוקש. עם זאת, עיצובו אינו זניח, ונכללות בו גם המילים "Technologies Ltd.", באופן שיוצר בידול.

במבחן הצליל קיים דמיון פונטי, אך בשל חוג הלקוחות וצינורות השיווק, יש לכך חשיבות פחותה. שכן, מוצרי המבקשת אינם מוצרי מדף זולים, אלא מיועדים לקהל יעד מקצועי בעל ידע רלוונטי ומומחיות. גם ערוצי השיווק מותאמים לקהל יעד מתוחכם זה. לכן, סכנת ההטעיה בשל דמיון במראה ובצליל היא קטנה.

קיים גם הבדל ברשימת המוצרים והשירותים של הסימנים, למרות שמדובר במוצרים ושירותים מאותו הגדר. לאור קהל הלקוחות הרלוונטי ולאור ההבדלים ברשימת המוצרים והשירותים, הסיכוי להטעיה אינו גדול.

לגבי מבחן השכל הישר ונסיבות העניין – בעלת הסימן הרשום הגישה התנגדות לרישום הסימן האירופאי המקביל. אולם, לאחר צמצום רשימת המוצרים והשירותים, ההתנגדות הוסרה. התנהלות זו מחזקת את המסקנה לגבי העדר הטעיה במקרה של צמצום רשימת המוצרים והשירותים. כמו כן, המבקשת עושה שימוש בסימן המבוקש מספר שנים וצברה בו מוניטין. יש לציין גם את העובדה שהצדדים עשו שימוש מקביל בסימנים מבלי שניתן להצביע על הטעית צרכנים.

לאור כל האמור, הסימן המבוקש עבור הלוגו ניתן לרישום, בכפוף לצמצום רשימת המוצרים והשירותים כאמור.

לעומת זאת, לא ניתן לרשום את הסימן המילולי. שכן, מדובר בסימן הזהה לסימן המסחר המילולי הרשום. זהות כזו יוצרת הנחה לפיה קיים חשש להטעיה. זאת, למרות השוני ברשימת המוצרים והשירותים. כמו כן, המילה Enercon מהווה כאמור שם מקובל במסחר בתחום האנרגיה. גם בשל כך לא ניתן לרשום את סימן המסחר המילולי.

הבקשה לרישום סימן המסחר המעוצב התקבלה, והבקשה לרישום סימן המסחר המילולי נדחתה.

דילוג לתוכן