התנגדות לרישום סימן מסחר (מעוצב), 303602 "IRON ANNIE", רשם סימני המסחר, 3.8.21
העובדות: בקשה לרישום סימן מסחר מעוצב הכולל לוגו של כנפיים, ומעליו הכיתוב "IRON ANNIE" באותיות רישיות. הסימן המבוקש התבקש לרישום עבור שעונים.
המתנגדת היא הבעלים של סימני מסחר רשומים שונים, עבור דמות כנפיים, בין לבדה ובין בצירוף המילה "LONGINES". סימני המסחר של המתנגדת רשומים עבור שעונים ותכשיטים.
נפסק: עילת ההתנגדות העיקרית מסתמכת על הטענה לדמיון מטעה בין הסימן המבוקש לסימני המסחר של המתנגדת. המבחן המקובל לבחינת קיומה של סכנת הטעיה הוא "המבחן המשולש". מבחן זה כולל את מבחני המשנה: מבחן המראה והצליל; מבחן סוג הסחורות וחוג הלקוחות; מבחן יתר נסיבות העניין. אופן יישום המבחנים אינו קבוע והוא מושפע מאופיו המבחין של הסימן הרשום והיקף ההגנה לה הוא ראוי. גם המשקל שיש לתת לכל אחד ממבחני המשנה אינו אחיד ויהיה בהתאם לנסיבות המקרה. למבחן המשולש מצטרף מבחן השכל הישר.
לגבי מבחן המראה והצליל – מדובר במבחן המרכזי מבין מבחני המשנה. במסגרתו יש לבחון את הסימנים כמכלול תוך התחשבות בזיכרון הבלתי מושלם של הצרכן, ולפי הרושם הכללי שהם יוצרים. כמו כן, יש לשים דגש על הרכיבים הדומיננטיים בסימני המסחר.
יש להשוות תחילה את הסימן המבוקש לסימן הבית (הכולל גם את דמות הכנפיים וגם את השם "LONGINES"). הרכיב הדומיננטי בסימן הבית הוא השם LONGINES. יש לקבל בעניין זה את טענת המבקשת לפיה ככלל, רכיב מילולי מותיר יותר רושם מאשר רכיב פיגורטיבי. יחד עם זאת, הדבר תלוי בגודל, צבע או מיקום הרכיב הפיגורטיבי. בנוסף, הראיות בהליך מגלות כי השימוש בפועל היה במילה LONGINES כרכיב דומיננטי, ואין עדות לשימוש בדמות הכנפיים ללא מילה זו. לכך יש להוסיף שדמות הכנפיים אינה ייחודית, בהקשר של "שעוני טייסים".
בסימן המבוקש לעומת זאת קשה להצביע על רכיב דומיננטי. עם זאת, נראה שהצרכן ייטה לייחס משקל דווקא לחלק המילולי – IRON ANNIE. אין מחלוקת שיש הבדל מהותי במראה ובצליל של החלק המילולי בסימנים. בנוסף, קיימים הבדלים גם לגבי דמויות הכנפיים. מסקנת הדברים היא שלא קיים דמיון מטעה מבחינת המראה.
לגבי מבחן סוג הסחורות, טיב הלקוחות וצינורות השיווק – בהתאם לפרטות הסימנים קיימת זהות ביניהם במבחן זה.
לגבי מבחן יתר נסיבות העניין והשכל הישר – למרות הזהות בסוג הסחורות וחוג הלקוחות, אין חשש ממשי להטעיה. מדובר במוצרים שאינם נרכשים ברמה היום יומית. שני הצדדים טענו כי הם משווקים סחורה משובחת, אלגנטית ויוקרתית. בהתאם, תהליך הרכישה יהיה מדוד וקפדני.
גם אם לא היה מדובר בשעוני יוקרה, ניתן להסיק שהקונה היה שם לב למקור הטובין, מאחר שלא מדובר במוצרי מדף זולים. לכך יש להוסיף כי סימון שעוני המתנגדת בכיתוב LONGINES, שהוא סימן מוכר וידוע, מפחית גם הוא את החשש להטעיה.
ההתנגדות נדחתה.