Elad Tsabari Law Firm

בקשה לרישום סימן מסחר 323880 "FIND MY", רשם סימני המסחר, 23.11.22

העובדות: בקשה לרישום סימן מסחר עבור הביטוי "FIND MY". הבקשה הוגשה לגבי תוכנות מחשב המשמשות לאיתור גיאוגרפי של אנשים ומוצרים אלקטרוניים.

מחלקת סימני מסחר סירבה לרשום את הסימן בטענה שהוא חסר אופי מבחין, מקובל במסחר ונוגע במישרין למוצרים הרלוונטיים.

נפסק: אכן מדובר בסימן מסחר תיאורי שאינו כשיר לרישום בהתבסס על אופיו המבחין האינהרנטי בלבד.

לא הוכח גם אופי מבחין נרכש, כתוצאה משימוש בסימן המסחר. מבקשת הרישום, חברת Apple, הגישה סקר צרכנים בניסיון לתמוך בטענה זו. המבקשת טענה כי הסקר מגלה כי 28% מהמשיבים מזהים את הסימן המבוקש עם המבקשת. אולם, אופן ביצוע הסקר אינו מאפשר להעריך את מהימנות תוצאותיו. בכל מקרה, גם שיעור הזיהוי הנטען הוא נמוך – לפי הדוגמאות בספרות, זיהוי בשיעור של 25% הוא נתון נמוך מכדי להכיר באופן מבחין נרכש.

בנוסף, השאלה שנשאלו המשיבים הייתה: "כשאת/ה רואה את המילים FIND MY, בקשר לאפליקציה, שם של איזו חברה או מותג עולה לך בראש?". אולם, לא ניתן לומר שכל מי שהשיב "Apple" או "iPhone" בהכרח מזהה את המבקשת כמקור התוכנה. לדוגמא – ניתן לשאול איזה שם של חברה עולה לראש כשרואים טלפון נייד. גם אז, התשובה Apple אינה בהכרח אומרת כי המשיב מזהה את כל הטלפונים הסלולריים עם Apple. כפי שתואר בספרות המשפטית, הכרה של מותג אינה בהכרח זיהוי כסימן מסחר, כלומר, זיהוי של השם כמקור.

המבקשת טענה עוד שהוראות הפקודה מורות שיש לקבל את הסימן לרישום על סמך רישומו בחו"ל. אולם, הוראות הפקודה אינן חלות כאשר מדובר בסימן מסחר המורכב אך ורק מאותיות או ציונים העשויים לשמש במסר לציון תכונות המוצר הרלוונטי. במקרה הנדון מצאה מחלקת סימני מסחר שהצירוף FIND MY משמש בישראל סוחרים או יצרנים אחרים.

הבקשה לרישום סימן המסחר נדחתה.

דילוג לתוכן