עש״א 31033-02-23 Chain Stores of Izhiman Coffee Company נ׳ מאזן אזחימאן ואח׳, בית המשפט המחוזי בירושלים, 29.9.2025.
העובדות: ערעור על החלטה בהליך תחרות לגבי לוגו ותיק — דמות נושאת מגש עם פינג׳אן וכוס. הלוגו שימש בתי עסק שונים של בני אותה משפחה עוד משנות ה־50.
החלטת הרשם יישמה את שלושת המבחנים המקובלים (מועד הבקשות, היקף השימוש בישראל ותום לב), ופסקה לטובת המשיבים לערעור. זאת מאחר שהשימוש הרציף והנרחב בישראל היה שלהם (חנויות בירושלים ובהמשך נוספות), בעוד שפעילות המערערת התמקדה לאורך השנים בעיקר ברמאללה/איו״ש ומחוץ לישראל.
נפסק: מבחן היקף השימוש בישראל הוא המבחן בעל המשקל המרכזי בנסיבות הדיון. מדובר בעניין עובדתי ויישום העובדות לפי מבחנים משפטיים. קביעת הרשם הייתה כי לאורך שנים ארוכות המשיבים הפעילו בישראל חנויות קפה שבהן נעשה שימוש עקבי בלוגו, לרבות החנות ההיסטורית בעיר העתיקה וחנויות שבאו אחריה; מנגד, עיקר פעילות המערערת היה מעבר לקו הירוק/ברמאללה ובשווקים מחוץ לישראל. מציאות זו – לא רק הסדרים פנימיים בין הצדדים – היא המניחה את התשתית לעדיפות המשיבים.
במבחן מועד הבקשות – מדובר במקרה בעל נסיבות היסטוריות מורכבות, הכוללות סימן רשום על שם המערערת, שנמחק לדעתה בטעות וכן הליכים בין הצדדים. אולם, אין להתערב בהחלטת הרשם לפיה לאלו אין משקל מכריע, ובוודאי לא כזה שגובר על תמונת השימוש בפועל בישראל.
במבחן תום הלב, אין ייחוס חוסר תום לב לצד מן הצדדים; הבחירה בלוגו קשורה למורשת משפחתית משותפת וההכרעה נסובה על השאלה המעשית: מי מבסס עדיפות בשימוש המקומי.
לאור האמור, לא נמצא פגם המצדיק התערבות בתוצאת הליך התחרות.
הערעור נדחה.